2015-08-20 07:30Pressmeddelande

Peter Daun är Årets Mentor på Gotland ”Alla ska ha en chans att utvecklas”

null

Vid en ceremoni under onsdagen utsågs Peter Daun till Årets Mentor på Gotland i kategorin befintliga företag. Prisutdelare var Elisabeth Kalkhäll, VD för Almi Gotland. – Min mentor har lärt mig att våga tänka utanför boxen och jag har fördubblat min omsättning på bara sex månader. Utan honom hade jag nog tvingats lägga ner, säger adepten Malin Vinblad.

– Peter Daun har föredömligt följt en mentors viktigaste steg, nämligen lyssnat, coachat och delat med sig av sin kompetens och inte minst sitt kontaktnät, säger Ingalill Bengtsson, affärsrådgivare hos Almi Gotland, som utser Årets Mentor. Peter Daun är också nominerad till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

Peter Daun, Årets mentor på Gotland: Som mentor får man tillbaka mer än man ger

Peter Daun är infödd gotlänning och idag kommunikationsansvarig på teknikförvaltningen i Region Gotland. Han har nominerats av sin adept Malin Vinblad. Tidigare har han varit ansvarig för näringslivsenheten i Gotlands kommun och samordnare för Produkt Gotland. Han har drivit företag flera år, bland annat inom kommunikationsområdet samt jobbat med Goda Gotland och PrimörPremiären. Han har också verkat många år inom massmedia och som medielärare på Linköpings Universitet. Som mentor handlar det om att skapa en balansgång mellan att ge råd, vara bollplank och att hjälpa en företagare att få mer mod och våga, menar han. - Man måste som mentor tro på att man har något att ge. Då får man tillbaka mer än man ger, säger han. Adepten Malin Vinblad har på kort tid utvecklats till en skicklig entreprenör, menar Peter. - Malin har ett starkt driv och är bra på det hon gör. Hon har ett utpräglat bildsinne, är kreativ och tänker i nya banor, säger han. Fira delmålen, även om det bara är en god bulle till kaffet menar Peter Daun, Årets Mentor på Gotland, som nu har tagit sig an en ny adept. – Alla ska ha en chans att utvecklas, avslutar han.

Malin Vinblad: Vi möts i ömsesidig respekt och brutal ärlighet

Malin Vinblad verkar som fotograf med företag, mäklare, privatpersoner och tidningar som kunder. En kronisk värksjukdom har dock begränsat henne. Om inte Peter Daun kommit in i bilden hade hon tvingats lägga ner verksamheten då försäkringskassan inte trodde att hon klarade av att driva ett företag. - För mig var det viktigt att Peter till skillnad från försäkringskassan inte la fokus på min sjukdom utan gav mig samma chans som alla andra, trots sjukdomen. Från första dagen visste han hur det låg till men har inte behandlat mig annorlunda. Jag har kvar min värksjukdom och mår bra i mitt företagande och har utvecklat min kreativitet och blivit mer självsäker, säger hon. Idag har hon större uppdrag för både företag och reklambyråer och hennes företag har fördubblat omsättningen efter bara sex månader! - Min mentor har lärt mig att våga tänka utanför boxen och att leja bort det jag inte är bra på.Han är osjälvisk, medryckande och engagerad och vi möts med ömsesidig respekt och brutal ärlighet. Han har förmågan att ge en människa en chans, säger Malin Vinblad.

Juryns motivering till vinnande bidrag

Peter Daun har med en synnerligen god och medkännande förmåga mött upp sin adepts behov av personligt modskapande och affärsmässigt nytänkande. Han såg en dold potential hos sin adept och lyckades locka fram den genom att lyssna och bekräfta. Hans devis att man måste fira delmål även om det bara är med en extra bulle till kaffet visar på en erfaren inkännande förmåga. Han har föredömligt följt en mentors viktigaste steg, nämligen lyssna, coacha och dela med sig av sin kompetens och i sitt kontaktnät, som är viktigt inte minst på Gotland. Detta har gjort att Malin har fördubblat sin omsättning på bara ett halvt år, funnit nya affärslösningar och insett sin fulla potential samtidigt som hon kunnat hantera sina fysiska begränsningar och funnit ett eget sätt att verka som en för kunderna värdefull entreprenör. Hennes konstaterande att om inte Peter Daun kommit in i bilden så hade hon tvingats lägga ner verksamheten talar för sig själv.

Prisutdelningarna

Prisutdelning för Årets Mentor för befintliga företag i Sverige och som Peter Daun är nominerad till sker den 5 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Om mentorprogrammen

Genom Almi får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i Almis mentorprogram.

Visby den 19 augusti 2015

Mer information, kontakta:

Ingalill Bengtsson, Almi Företagspartner Gotland, mobil 070 545 85 89

Peter Daun, Årets Mentor 2015, mobil 070 742 74 27

Malin Vinblad, adept, mobil 070 471 84 76

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.