2015-09-22 10:00Pressmeddelande

Sörmlandsuppfinnare tar emot pris från uppfinnareföreningen

Fredagen den 25 september delar Sami Bask VD för Uppfinnareföreningen ut utmärkelsen Årets Utvecklingspris och Årets Framtida Innovatör. Vinnarna från Sörmlands län går vidare till den nationella tävlingen med prisutdelning vid SKAPA-galan på Stockholmsmässan den 5:e november. Den totala prissumman är då en miljon kronor.

Tid 25 september kl 12-15

Plats Pelles Lusthus, Nyköping

SKAPA Utvecklingspris
SKAPA Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som kan fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsvinnarna vardera 10 000 kronor från Agne Johanssons minnesfond och 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

SKAPA Framtidens Innovatör
Var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år. För att uppmuntra ännu fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling lanserades 2011 utmärkelsen SKAPA Framtidens Innovatör. De nationella priserna är på 75 000, 50 000 och 25 000 kronor. Länsvinnarna får 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

Om Stiftelsen SKAPA SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registereringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

För mer information, kontakta: Thomas Orrung, Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB tel. 070-609 00 38

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.