2011-09-26 14:31Pressmeddelande

Starta inte företag, få hjälp att köpa ett istället

null

Trots att många drömmer om att driva ett eget företag, glömmer de flesta att man faktiskt kan köpa ett befintligt bolag. Många tror att man själv måste starta ett eget företag för att bli företagare.

Att köpa och sälja företag kan dock vara komplicerat, men det finns aktörer som kan hjälpa med både rådgivning och finansiering. Almi Väst har sedan många år hjälpt företagen med ägareskiften i Västra Götaland. Genom rådgivning och finansiering har Almi Väst medverkat i många företagsförvärv.

Christer Löfqvist, Almi Väst, arbetar med ägareskiften och generationsväxlingar och säger att han har tydligt känt av ett ökat intresse av att köpa och sälja företag de senaste åren. Vilket gör att det känns extra viktigt att arbeta med dessa frågor och erbjuda kompetens inom området.

Regelbundna informationsmöten arrangeras för att de intresserade skall kunna få svar på frågor om:

• Hur söker man objekt?
  • Vilka fallgropar finns?
  • Hur förhandlar man?
  • Hur finansierar man förvärvet?

En av som har fått konkret hjälp att köpa sitt företag är Anna Leo, en 37-årig erfaren jurist- och inköpsstrateg som vågade följa sin dröm och i mars 2010 tog över det anrika möbelföretaget Viskadalens Möbler i Kinna. Anna berättar om hjälpen hon fick när hon bestämde sig för att köpa företaget:

- Jag hade en otrolig tur och råkade hitta en kurs för personer som funderar på att köpa företag. Den var jättebra och jag fick även tillgång till fantastisk rådgivning. Samtidigt med kursen började jag att utvärdera företaget, besökte dem några gånger och gjorde affärsplaner och budgetar.

Kursen som Almi Väst anordnade hade betydelse för Annas företagsköp även när det gällde finansieringen:

- Banken ville inte ta hela risken för affären utöver den risk som jag tog, utan ville att ALMI skulle gå in med en del. Som tur var hade jag redan en kontakt med ALMI genom kursen.

I en rapport tidigare i år[1] berättar organisationen Företagarna att en väldigt stor andel företagare planerar att dra sig tillbaka från sitt företag. Det framkommer i en undersökning (mars 2011) till 4150 småföretag med 1-49 anställda, genomförd av SIFO. Sammanlagt i hela landet uppger 23 % att de vill trappa ner på fem års sikt, och ytterligare 15 % inom 5 till 10 år. Totalt är det alltså närmare fyra av tio företag som anser att ett generationsskifte eller ägarbyte kan bli aktuellt på tio års sikt. Det skapar stora möjligheter för den intresserade att köpa sig ett företag.

[1] ”Hur klarar företagen generationsväxlingar?” Rapport från Företagarna, mars 2011

För mer information:
Christer Löfqvist, ALMI Företagspartner Väst AB
E-post: christer.lofqvist@almi.se

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.