2020-06-29 11:49Pressmeddelande

Stor efterfrågan på lån - Fler ansökningar än hela 2019

Bengt-Åke Ljudén, Vd Almi UppsalaBengt-Åke Ljudén, Vd Almi Uppsala

Kapitalbehovet hos små och medelstora företag har varit stort under coronakrisen. Det visar efterfrågan på Almis Brygglån. Under en tioveckorsperiod efter att lånet lanserades ansökte närmare 3000 företag. Inklusive Almis vanliga lån ansökte 5000 företag om lån vilket är mer än det totala antalet ansökningar under ett helt år.

Den 20 mars meddelade regeringen att Almis lånefond förstärks med 3 miljarder kr. En vecka senare lanserade Almi Brygglånet. Ytterligare en åtgärd kom den 20 maj då Almi Invest tillfördes 400 miljoner kronor. Båda dessa åtgärder har varit nödvändiga för att Almi ska kunna möta det stora behovet hos både startups och etablerade företag.

Stort antal ansökningar

Under perioden mars-maj inkom närmare 5000 ansökningar om lån vilket är mer än det totala antalet ansökningar under 2019. Under samma period inkom över 4000 ansökningar om anstånd med amortering av befintliga lån, vilket innebär att en tredjedel av Almis kunder har ansökt om amorteringsanstånd.

Det är huvudsakligen mindre företag som sökt Brygglånet. Åtta av tio företag har färre än 10 anställda. De vanligaste branscherna för Brygglånet är handel, hotell och restaurang, samt tillverkning.

Näringsministern och vd Almi Uppsala

• Almi har en viktig roll för att säkerställa en fungerande kreditförsörjning och mildra coronakrisens effekter på svenska jobb och företag. Vi kan nu se att Almis lån och särskilt Brygglånet har nått ut till många behövande företag, säger Ibrahim Baylan Näringsminister.

• Det är i akuta kriser som Almi verkligen kan spela en avgörande roll för att startups och etablerade företag ska kunna överbrygga den svåra perioden. Efter den akuta krisen kommer återhämtning och en stimuleringsfas. Även i den situationen har Almi en viktig roll att fylla, säger Bengt-Åke Ljudén, vd Almi

Små och medelstora företags lånebehov under coronakrisen

Almi har sammanställt en rapport som baserar sig på information om de företag som ansökt om lån eller amorteringsanstånd under coronakrisen. Framförallt Brygglånet som specifikt har framtagits i syfte att ge företag möjlighet att överbrygga krisen. Syftet är att belysa hur utvecklingen har sett ut och hur Almi har bidragit till företagens fortlevnad.

Rapporten visar volymer, omfattning samt information på en aggregerad nivå om företagen som sökt.

Rapporten finns att hämta här »

www.almi.se/Om-Almi/Undersokningar/

Se seminariet där rapporten presenterades här »

För ytterligare information kontakta:

Bengt-Åke Ljudén, vd Almi Uppsala, 070-577 10 20

Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör Almi, 070-314 34 34

Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.