Touchtech från Göteborg ligger i den absoluta framkanten när det gäller att skapa användarupplevelser för stora pekskärmar. Denna nya teknik möjliggör en social användarupplevelse för deltagarna som samlas t ex runt ett interaktivt bord. Touchtechs ambition är att förbättra hur kunder bemöts i showrum- och butiksmiljöer i syfte att skapa ett modernt intryck och inte minst ökad försäljning.
Nyttan med stora pekskärmar kan beskrivas i ett ord: Interaktiv kommunikation. Genom att ha åtkomst till all relevant digital produktinformation kan säljaren mer dynamiskt och visuellt kommunicera med sin kund, vilket tidigare inte ens varit möjligt. Detta skapar ett bättre flyt i säljprocessen och ökad förtroende av kunden. Denna applikation har haft ett internationellt genomslag och används idag av bl.a. flera bilvarumärken i deras showroom som ett säljverktyg som bidragit med en stor konkurrensfördel.
– Det unika med Touchtechs mjukvarulösning Lima, är det enkla och innovativt uppbyggda användargränssnittet. Det bidrar till att inlärningströskeln för de kunder som vill arbeta i applikationen är oerhört låg och det i sin tur leder därför till tydliga tidsbesparingar och effektiviseringar och därmed ökad produktivitet vid tex försäljning & utbildning, säger Björn Westman Investment Manager på Almi Invest.
Att snabbt och smidigt kunna flytta, förstora och vrida på olika bilder och dokument samtidigt över stor pekskärmskärm skapar en science fiction liknande känsla. Här flyter allting fram smidigt och utan hack. Det är som en färgstark show.
Används av NEC och Samsung
Den affärsmodell som Touchtech har utvecklat bygger på licensförsäljning av deras mjukvara Lima via ett återförsäljarnätverk. Touchtech har trappat upp byggandet av sitt partnernätverk av hårdvaruleverantörer och har försäljning runt om i världen. Idag finns t.ex. Touchtechs applikation i fler av de stora touchskärmtillverkarnas utställningsrum, bl.a. NEC och Samsung. Även om en del konkurrenter finns på marknaden idag, så är det ingenting som oroar Deniz Chaban, en av grundarna:
– En av våra viktigaste konkurrensfördelar är vår robusta, innovativa mjukvara som ger kunden ett högt kvalitetsintryck redan från start. Det här är ett resultat av att vi hela tiden under vårt utvecklingsarbete har haft ett mycket nära samarbete med våra kunder och därför noga kunnat utgå från det faktiska kundbehovet, säger Deniz Chaban som grundade företaget 2008 tillsammans med Sebastian Hartman. Deniz och Sebastian har fått utmärkelsen Årets Unga Entreprenörer 2014 av Founders Alliance.
För ytterligare information kontakta:
Maria Kessling, kommunikationschef Almi Invest, tel +46 76-880 88 10 maria.kessling@almi.se
Björn Westman, Investment Manager Almi Invest +46 70-640 90 96 bjorn.westman@almi.se
Deniz Chaban, vd Touchtech +46 733-85 07 17 deniz.chaban@touchtech.com
Om Almi Invest
Almi Invest investerar i bolag med stor tillväxtpotential. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker från såddfas till expansionsfas. Vi finns över hela landet med regional kunskap och ett internationellt perspektiv. Portföljen består idag av 350 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.
Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.