2010-12-22 09:57Pressmeddelande

Teknikföretag från Göteborg låter oss möta framtiden redan idag

null

Det är nästan som trolleri att flera personer samtidigt med en lätt fingertryckning på den kolossala pekskärmen kan få fram allt från diagram och fotografier till filminslag. Det är nu möjligt med den nya touchteknik som tagits fram av innovatörerna Lars Englund och Fredrik Stål som via sitt företag i4sense specialtillverkar skärmar till mässor, skyltfönster eller informationsskärmar som den som TV4s programledare Peter Jidhe lekte med under TV4s valvaka i september. Nu ska tekniken kommersialiseras på en bredare basis både i Sverige men också i en global lansering genom nya produkter med fler tillämpningsområden.

- Företaget har skaffat sig en entrébiljett till branschen och nu väntar en större marknad, säger Jonas Nilsagård, innovationsrådgivare hos ALMI Företagspartner Väst, som medverkat med rådgivning och förstudiemedel.

Nya säljkanaler och pilotkunder öppnar en större marknad

Idén föddes för tre år sedan i samband med den första iPhone-mobilen med touchfunktion. Det innebär att användare själv kan påverka och styra innehållet. Det födde idén att tillämpa samma synsätt också på större ytor. Det nya med i4senses produkt är att det är en helhetslösning med s.k. multi-touch. Tekniken är laserbaserad vilket gör att man kan bygga upp en bildyta som reagerar på beröring. Genom både lyckade och misslyckade försök under en stegvis process kom man fram till en lösning.

- Almis medverkan har gjort att vi har kunnat ta fram en marknadsfärdig produkt till försäljning, säger Lars Englund.

- De båda grundarna till företaget har uthålligt lyckats skapa en unik, skalbar och flexibel paketering av sin innovation. De har skaffat sig en entrébiljett till branschen helt enkelt.

- Nu är utmaningen att öppna nya säljkanaler och skaffa pilotkunder för att finna en större marknad, säger Jonas Nilsagård, innovationsrådgivare hos ALMI Väst.

Första exponeringen var ett skyltfönster i Göteborg

Det unika med företagets produktidé är att den är extremt skalbar dvs. kan användas inom en mängd områden, i nästan alla storlekar och på flera typer av material. Skärmstorleken kan bli över 60 meter, fyrkantig eller rund. Inga begränsningar verkar finnas. Poängen är också att ett obegränsat antal användare samtidigt kan använda skärmens funktioner. Företaget ingår i Chalmers Innovationsgrupp av inkubationsbolag, som sedan sekelskiftet har varit med och startat uppåt ett hundratal företag. Den första publika exponeringen var ett skyltfönster med bakprojektion hos en mäklarfirma i Göteborg. Här kunde kunderna på gatan på skylfönstrets glas klicka sig fram på de olika försäljningsobjekten och få fram den information de ville. Snacka om att skylta med sin produkt!

Peter Jidhes ohöljda förtjusning under TV4s valvaka

Tekniken kan tillämpas på mässor och i olika typer av event, men också i övervaknings- och sambandcentraler på väggar för övervakning. Andra områden är informationstavlor i offentliga miljöer där besökare kan fingertoucha sig fram till önskad information t.ex. den närmaste vägen, det intressantaste museiföremålet eller den mest spännande restaurangen. Den kan också användas i TV-studios. Mest uppmärksammat var företagets två gånger tre meter stora display under TV4s valvaka där programledaren Peter Jidhe med ohöljd förtjusning tog fram diagram, internetuppkopplingar, bilder, teveinslag och tittarfrågor på pekskärmen i studion. Det kommer vi nog att få se mer av framöver.

Redan idag har företaget betydande kunder. En applikation var representerad i Volvo personvagnars monter på bilmässan i Genève. Andra exempel är Västtrafiks interaktiva informationsskylt vid en buss- och spårvagnshållplats, Telenors multitouchskärm i skyltfönstret på Avenyn i Göteborg och informationstavlan i lobbyn i Lindhagens Sciences Park.

Göteborg den 22 december 2010

För ytterligare information: