Många entreprenörer är dåligt förberedda på att finansiera sina företag och har inte tillräcklig kunskap om olika finansieringslösningar. Det visare en nyligen publicerad studie av kapitalförsörjningen hos unga svenska innovationsföretag – de företag som ofta lyfts fram som centrala i samhället vad gäller tillväxt och nya arbetstillfällen.
Den nyligen publicerade studien visar att den viktigaste finansieringskällan för svenska tillväxtföretag är grundarna själva och att finansieringen i tidiga skeden i stor utsträckning kommer från statliga aktörer. Jämfört med andra länder är finansiering från familj och vänner mycket begränsad och bankfinansiering förkommer inte i samma utsträckning.
Studien visar också att flertalet finansiärer fokuserar på de tidigaste företagsfaserna, inte bara kommersiella aktörer som affärsänglar och VC-företag, utan även de statliga institutionerna.
Studien visar att entreprenörer bör vara bättre förberedda när de finansierar sina bolag, t ex genom att utforma finansieringsplaner tidigt, skapa en bättre förståelse för olika typer av finansiering, vara beredda att investera tillsammans med externa finansiärer samt söka större belopp närbolagen väl förhandlar med investerare.
Med utgångspunkt från att staten även framöver kommer att ha en framträdande roll vad gäller finansiering av unga innovationsbaserade företag, föreslår författarna till rapporten tre vägar framåt.
Om rapporten
Rapporten, som är framtagen av Näringspolitiskt forum vilket drivs av Entreprenörskapsforum, presenterar resultaten från en studie om kapitalförsörjningen av svenska innovativa startupföretag. Sammanlagt undersöks 113 företag samt årsdata för 212 företagsspecifika observationer gällande olika typer av finansiering. Rapporten är författad av Anna Söderblom och Mikael Samuelsson, båda ekon dr samt forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Sources of capital for innovative startup firms.
Mer info
Anna Söderblom, ekon dr samt forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm, 070-940 90 01
Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör, Almi Företagspartner 070-314 34 34
Rapporten kommer att diskuteras vid Almis seminarium i Almedalen den 1 juli kl 13.00. Följ seminariet på webb-sändning, www.almi.se
Om Almi
Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.
Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.