2014-12-04 11:45Pressmeddelande

Tillväxtligan 2014 i Värmland vanns av Servicon AB, Karlstad

På Almi möter vi entreprenörer varje dag. Många av dem blir framgångsrika, en del mycket framgångsrika. Genom Tillväxtligan vill vi lyfta fram framgångsrika företag och låta oss inspireras av dem. Vi förväntar oss att fånga in både företag som gör rätt saker och även branscher som växer!

Årets tillväxtliga vanns överlägset av Servicon AB. De jobbar med service på IT- och elektronikprodukter med fokus på datalagring, projektorer och digitala tv-mottagare. Företaget flyttade verksamheten från Charlottenberg till Karlstad under våren 2013. De hade då fyra anställda och denna siffra har idag ökat till 15 personer. Den snabba tillväxten beror till stor del på att Anovo lade ner sin verksamhet i Kristinehamn. Nyckelpersoner därifrån anställdes och många kunder följde med eftersom branschkunskap och erfarenhet är en nyckelfaktor för framgång inom denna bransch.

Nedan presenteras slutgiltig lista för Tillväxtligan 2014 . Listan visar företagsnamn, ort och omsättningsökning i procent.

Almis Tillväxtliga med de mest snabbväxande företagen i Värmland

Företag

Ort

Omsättningsökning

1 Servicon AB Karlstad 302 %
2 KVT i Värmland AB Karlstad 187 %
3 AKJ Energiteknik AB Karlstad 142 %
4 Hus & Bygg i Värmland AB Karlstad 112%
5 PEC Karlstad AB Karlstad 111 %
6 Personalsupport Värmland AB Karlstad 111 %
7 Stenteknik i Karlstad AB Kil 82 %
8 Ekonomernas Hus i Värmland AB Karlstad 71 %
9 LEDTec International AB Hammarö 59 %
10 Ismotec AB Karlstad 52 %

Metodik

Nyttja offentlig statistik – UC Select – med en utsökning två gånger per år av omsättningsökning, baserat på bokslut och följande specificerade kriterier:

5-249 anställda 5-500 Mkr i omsättning rörelseresultat >100 000 kr sunda finanser tillväxten ska i allt väsentligt ha skett organiskt

Samtliga Almi-bolag i riket följer samma tidslinje, med utsökning från UC Select. Utsökning sker två gånger per år baserat på bokslut föregående kalenderår (jämförelsen görs mellan två bokslut dvs ett år, då bokslut kan upprättas vid olika tillfällen under ett kalenderår). Högst procentuell ökning av omsättningen intar en första plats i Tillväxtligan.

Tidsplan

En "10-i-topp-lista" publiceras i maj månad. Detta ses som "Etapp 1" i Tillväxtligan. "Etapp 2" i Tillväxtligan sker under hösten. I december presenterar vi ett slutresultat där vi alltså kan gratulera vinnaren till en första placering i årets Tillväxtliga – det företag som kan uppvisa bästa tillväxt. Samtidigt får vi gratulera övriga nio med framskjutna placeringar på listan.

Peter Christenson, finansieringsrådgivare, tel 054-14 93 76

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.