2017-09-05 16:44Pressmeddelande

Utdelning av Almi IFS utmärkelse Årets Nybyggare 2017 – kategori Nystart

null

Vart fjärde företag som startas i Sverige idag, startas av en person med utländsk bakgrund. Med de förändrade migrationsströmmar som omvärlden visar kan denna siffra öka betydligt. Som IFS (Internationella Företagarföreningen i Sverige) VD Maroun Aoun uttryckte i en tidigare debattartikel i Svenska Dagbladet: ”Flyktingarna kan bli morgondagens vd:ar.”

Priset Årets Nybyggare instiftades av IFS 1999 för att premiera vår tids nybyggare, personer med utländsk bakgrund som valt att starta eget företag. IFS är idag en integrerad del av Almi Företagspartner. Med detta pris vill vi accentuera vikten av mångkultur, integration och framför allt företagare med utländsk bakgrund. Det nationella priset delas årligen ut av Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf.

Tisdagen den 5 september delar Almi Företagspartner Nords VD Niklas Jonsson i samverkan med landshövding Sven-Erik Österberg ut utmärkelsen Årets Nybyggare, kategori Nystart. Denna utmärkelse premierar nystartade företagare med utländsk bakgrund som under en mycket kort tid i Sverige och med begränsade resurser startat och utvecklat ett företag. Personen som får priset får också chansen att vinna det nationella priset.

För årets vinnare lyder motiveringen:

”Med en stark vilja, hårt arbete och målmedvetenhet har Sevdail och Ljendita Arifi hittat vägen till ett nytt liv i ett nytt land. Med små resurser har de byggt upp ett företag som har etablerat sig på en konkurrensutsatt marknad med goda utvecklingsmöjligheter. Deras makedonska rötter har stärkt dem genom hela processen – det finns branscherfarenhet som skickats vidare från en farfar och som nu inspirerar en son. Årets Nybyggare har framgångsrikt skapat en framtid i Sverige inte bara för sig själva, utan för nästa generation.

Årets Nybyggare Norrbotten, kategori Nystart, är Sevdail och Ljendita Arifi, TTG Motor Lack Plåt i Norr AB”

Kontaktinfo:TTG Motor Lack Plåt i Norr AB

Sevdail och Ljendita Arifi Tel: 070 532 66 21
E-post: info@ttgmotor.se

För mer info, kontakta:
Claudia Esberg, IFS Rådgivare på Almi Företagspartner Nord
tel: 072-203 79 18

e-post: claudia.esberg@almi.se

Almi Företagspartner Nord AB (www.almi.se/nord)
Årets Nybyggare (www.aretsnybyggare.se)
IFS (www.ifs.a.se)

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.