2013-09-30 13:48Pressmeddelande

Värmländska produktbolaget CamCoil Systems tar in nytt kapital för Europaexpansion

Almi Invest har tillsammans med en privat investerare tillfört expansionskapital till CamCoil Systems Sweden, som är ett bolag med en världsunik haspel för metallindustrin. CamCoil Systems har skapats genom en avknoppning från ingenjörsbolaget Camatec Industriteknik i Karlstad.

Tillverkningen läggs på värmländska partners

Under andra kvartalet i år har CamCoil Systems förvärvat teknik och patent för att göra en fokuserad satsning på haspelsystemet CamCoil. Planen är att nå en betydande marknadsposition på framförallt den europeiska marknaden. Ambitionen är att bygga ett starkt produktbolag med internationell försäljning baserad på egen teknik men utan egen tillverkning. CamCoil kommer därför att arbeta nära värmländska partners för att utnyttja redan befintliga resurser inom t ex mekanisk tillverkning.

En unik patentskyddad teknik

- Grundaren Peter Wigarthsson är en driven entreprenör som vi tror starkt på. Han är energirik och fokuserad med relevant bakgrund för att utveckla CamCoil Systems. Bolaget har en unik patentskyddad teknik som innebär en klar fördel för kunden. Vi tror att CamCoil har goda förutsättningar att bli en försäljningsmässig framgång, säger Ulf Green, Investment Manager på Almi Invest.

Finns redan i drift hos referenskunder

- Min ambition är att genom ett intensivt arbete i bolaget få ett försäljningsgenombrott både i Sverige och internationellt. Vi vill nå ut i Europa snarast möjligt och fokuserar efter Sverige på i första hand den tyska marknaden. Produkten är patenterad, vältestad och finns i drift i flera applikationer ute hos referenskunder, säger Peter Wigarthsson, VD på CamCoil Systems.

För mer information:
Peter Wigarthsson, tfn 070 - 319 00 68, peter.wigarthsson@camcoil.se

Ulf Green, tfn 070 - 339 12 71, ulf.green@almiinvest.se

Om Almi Invest
Almi Invest skapar med kompetens och kapital möjligheter för entreprenörer och företagare att bygga och utveckla framgångsrika bolag. Med gedigen branschkunskap investerar drygt 40 investment managers i bolag över hela landet. Investeringar sker från de allra tidigaste faserna till expansionsfas. I dagsläget är en miljard kronor investerat och portföljen består av drygt 350 tillväxtbolag i alla branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB. Sedan 1 januari 2013 är Innovationsbrons tidigare riskapitalverksamhet en del av Almi Invest. www.almiinvest.se<http://www.almiinvest.se>;

Om CamCoil Systems
CamCoil är ett Karlstadbaserat produktbolag byggt på egen teknik som utvecklar och säljer hasplar och haspelsystem för metallindustrin. Genom ett nära samarbete med Camatec Industriteknik och lokala produktionsbolag finns omfattande resurser för en kraftig tillväxt.

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.