2021-06-15 09:47Pressmeddelande

Värmländska vinnarna utsedda för regionala SKAPA-priset

Albin Samuelsson, Fastpark Ab, samt Jonas Ulveseth och Joakim Spetsmark, Bowter. Albin Samuelsson, Fastpark Ab, samt Jonas Ulveseth och Joakim Spetsmark, Bowter.

SKAPA-priset är Sveriges största innovationstävling och nu har vinnarna i den regionala deltävlingen utsetts. I kategorin SKAPA-priset vann Bowter AB och i kategorin SKAPA-talang vann Fastpark Sweden AB. Två innovativa företag som med sina lösningar bidrar till minskad miljöpåverkan.

De två vinnande företagen får representera Värmland vid den nationella finalen i Stockholm den 11:e november. Företagen i kategorin SKAPA-priset tävlar om en prissumma på 500 000 kr medan 250 000 kr kan fördelas till en eller flera pristagare i kategorin SKAPA-talang. Den sistnämnda kategorin riktar sig till unga deltagare under 30 år.

Regional vinnare i SKAPA-talang blev Fastpark Sweden AB. Grundare av företaget är 20-åriga Albin Samuelsson. Företaget utvecklar en digital lösning för att snabbt och smidigt kunna hitta en ledig parkeringsplats. Lösningen bygger på delningsekonomi och kopplar ihop användaren som har behov av en plats med den som har möjlighet att hyra ut sin lediga plats. Ett integrerat boknings- och betalningssystem underlättar hanteringen för både kund och uthyrare. Lösningen bidrar till minskade koldioxidutsläpp genom att kunderna inte behöver åka extra sträckor för att leta upp en ledig plats.

- För oss möjliggör det att vi kan ta nästa steg i vår utveckling och kan satsa framåt. Dessutom stärker detta min tro på idén och utmärkelsen är bra att ha med sig framöver om vi söker investerare, säger Albin Samuelsson.

Regional vinnare i SKAPA-priset blev Bowter AB som möjliggör enkel och hållbar uthyrning av elbåtar. Plattformen bygger på en elektrisk drivlina som laddas med hjälp av solceller och själva båten är en helt egen och unik design. En digital plattform knyter ihop kund och uthyrare samt har full koll på varje båts status för en bekymmersfri hantering. Konceptet ger möjlighet för många att upptäcka tjusningen med båtlivet och att tyst kunna glida fram på vattnet med en minimal miljöpåverkan.

- Utmärkelsen betyder jättemycket för teamet och vi får en validering på det hårda jobb vi lagt ner. Vi ser fram emot att se vad det här innebär för fortsatt spridning av våra båtar i Sverige, säger Jonas Ulveseth som är grundare tillsammans med Joakim Spetsmark.

Prisutdelningen sker den 6 oktober på residenset i Karlstad med landshövdingen som prisutdelare.

Som samarbetspartner till SKAPA-tävlingen ansvarar Almi för den regionala uttagningen. I årets juryarbete har representanter också deltagit från Karlstad Innovation Park, Compare, Drivhuset, Karlstad Universitet, Nyföretagarcentrum och Region Värmland.

Juryordförande, Martin Bergstrand, martin.bergstrand@almi.se 070-680 48 80

Fastpark  Sweden AB, Albin Samuelsson, albin.samuelsson@fastpark.se, 070-269 12 24

Bowter AB, Jonas Ulveseth, jonas@bowter.com, 070-875 99 03

Hanna Grevillius