2011-08-30 10:53Pressmeddelande

Västsvensk storaffär ger möjligheter för nya företag i regionen

Västsvenska riskkapitalbolaget Start Invest AB har i dagarna avyttrat sitt aktieinnehav i företaget Carmel Pharma. Det är Start Invests största affär hittills. Affären ger kapital som nya företag i regionen kan få nytta av.

Start Invest har i dagarna avyttrat sålt sitt innehav om i det västsvenska medicinteknikföretaget Carmel Pharma, vilket gjordes i samband med att bolaget köptes upp av amerikanska börsnoterade Becton, Dickinson and Company.

Affären är den hittills bästa i Start Invests dryga 30-åriga historia.

- Kapitaltillskottet för vår del möjliggör ytterligare investeringar i företag. Vi kan fortsätta vår framgångsrika verksamhet med investeringar i nya företag, säger Mats Enegren, vd för Start Invest.

Satsning och utveckling

Start Invest investerade i Carmel Pharma, som tillverkar PhaSeal systemet för säker hantering av farliga läkemedel, redan 1998. Under dessa år har bolaget växt från en handfull anställda till 180 anställda. Omsättningen har ökat från fem miljoner kronor till ca 400 miljoner kronor under denna period.

Start Invest investerar vanligtvis mellan en och fem miljoner kronor i bolagen. Det är betydande pengar för företag som ska ut på marknaden.

- Det innebär att man kan göra en marknadssatsning och/eller en fortsatt utveckling, säger Mats Enegren.

Går att tjäna pengar

Start Invest satsar alltså riskkapital i mycket tidiga skeden.

- Vi vill att man ska ha en affärsidé bekräftad, kanske har man sålt till den första kunden.

Många aktörer i branschen hävdar att det inte går att tjäna pengar på investeringar i tidiga skeden. Detta stämmer endast delvis, menar Mats Enegren. Försäljningen av Carmel Pharma till Becton Dickinson and Company visar det.

- Det går att tjäna pengar även när man investerar i tidiga skeden, men det kräver uthållighet. Vi är en aktiv och kompetent ägare, som vågar ta risk i tidiga skeden.

Kontakt:

Mats Enegren, VD, Investeringsansvarig

E-post: mats.enegren.startinvest@almi.se

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Visionen är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Det kan gälla en idé om en ny produkt eller tjänst, att starta ett nytt företag eller att utveckla ett befintligt företag. Almi ägs av staten tillsammans medregionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.