2013-09-14 09:00Pressmeddelande

Västsvenska företagare med invandrarbakgrund prisas

Göteborgsföretagarna Mansour Rashidi och Michael Kubista får på fredagen ta emot pris från landshövding Lars Bäckström.

- Man känner sig stolt. Det väcker en entusiasm i en att göra ännu mer och vara en förebild, säger Mansour Rashid.

Det är stiftelsen IFS, som i samarbete med Almi Företagspartner Väst, Länsstyrelsen i Västra Götaland, Visma och SEB som för tolfte året delar ut pris till Årets Nybyggare i Väst. På fredagen delar landshövding Lars Bäckström ut stipendiet på 10 000 kronor vardera till Mansour Rashidi och Michael Kubista.

Mansour Rashidi är stolt över att kunna vara en förebild.

- Allt är möjligt, bara viljan finns. Man kan vara en vägvisare för andra.

Han driver, tillsammans med kompanjonen Kazem Alikhani, företaget Rancold AB i Göteborg, med 29 anställda. Företaget levererar restaurangutrustning, bland annat till länder som Iran, irakiska Kurdistan, Kroatien, Australien, Spanien, Norge och Danmark.

- Det här priset är stort för oss, det lyfter både mig personligt och företaget.

Viktiga för regionen

Sara Wallin är vd för Almi Företagspartner Väst och en av jurymedlemmarna. Hon tycker att det är viktigt att lyfta fram entreprenörer med invandrarbakgrund som förebilder.

- Man läser mycket negativt om personer som kommer från andra länder i medierna. Men vi på Almi möter något helt annat. Det är personer med stor drivkraft som bygger upp viktiga verksamheter här.

På vilka sätt är entreprenörer med invandrarbakgrund viktiga för Västsverige?

- Personer med invandrarbakgrund i Sverige skapar många arbetstillfällen. De ser också ofta lösningar som vi infödda svenskar traditionellt inte gör. De bidrar mycket till samhället och bidrar till att skapa framgångsrika företag. Det gör att vi kan dra nytta av mångfalden och får kompetens till Sverige.

Fakta

Prisceremonin äger rum fredagen 14 september 11.30 i Residenset, Södra Hamngatan 1, Göteborg. Media hälsas välkomna att närvara.

Priserna till Årets Nybyggare och Årets Pionjär i Väst består av ett stipendium på 10 000 kronor.

Mansour Rashidi har utsetts till Årets Nybyggare och Michael Kubista till Årets Pionjär.

Priserna går till en entreprenör med invandrarbakgrund som gjort en framgångsrik företagsetablering.

Det är 12:e året i rad som priset delas ut. Det är ett samarbete mellan Länsstyrelsen i Västra Götaland, Stiftelsen IFS, Almi Företagspartner väst, Visma och SEB.

Årets Nybyggare tävlar vidare mot elva vinnare från andra delar av landet, om ett stipendium på 100 000 kronor.

Hamid Fard, IFS Rådgivning

0767-66 84 20

Sara Wallin, vd Almi Företagspartner Väst

031-779 79 22

Mansour Rashidi, Årets Nybyggare och ägare till Rancold AB

0733-52 45 24

Michael Kubista, Årets Pionjär som driver Tataa Biocenter

0733-92 81 68

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.