2012-04-12 10:35Pressmeddelande

Vem från Västra Götaland kan bli uppfinnarfinalist?

Nu är det hög tid att söka Sveriges största utvecklingsstipendium för uppfinnare. Innovatörer från Västra Götaland har chansen till priser på mellan 20 000 och 300 000 kronor.

Det är stiftelsen SKAPA som årligen delar ut SKAPA Utvecklingsstipendium. Nu uppmanar vi idérika människor att tävla om att bli Årets uppfinnare 2012.

I år är det enklare än någonsin, ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida

SKAPA Utvecklingsstipendium

SKAPA Utvecklingsstipendium är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet med stipendiet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan omvandla sina produkter/tjänster till kommersiella möjligheter. Förutom det nationella stipendiet på 300 000 kronor som fördelas till maximalt tre pristagare får det 24 länsfinalisterna vardera 20 000 kr samt diplom.

Unga lovande uppfinnare

Unga, mellan 19-30 år, tävlar också om SKAPA Framtidens Innovatör.

Alla födda mellan 1982 och 1993 tävlar också om det nya stipendiet SKAPA Framtidens Innovatör som delades ut första gången förra året.

Syftet är med SKAPA Framtidens Innovatörer är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer.

Det nationella priset är på totalt 150 000 kr som fördelas till maximalt tre pristagare.

Ansökningarna skall göras, senast den 9 maj 2012, på stiftelsens hemsida,

www.stiftelsenskapa.se och bilagor skickas per e-post.

För mer information se stiftelsens Skapas hemsida eller kontakta:

Heléne Öhrvall, ALMI Företagspartner Väst AB, telefon 0705-797925, helene.ohrvall@almi.se

Birgitta Larsson, ALMI Företagspartner Väst AB, telefon 0705-958114, birgitta.larsson@almi.se

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.