2022-09-20 12:25Pressmeddelande

Vinnaren av årets SKAPA-pris för Västmanlands län är korad

Prisutdelare och vinnare av SKAPA-priset i Västmanland. På bild från vänster: Jessica Giaretta, Almi Mälardalen, Ulrica Gradin, vikarierande landshövding Västmanland, Fredrik Lindell, Elementric AB och Mikael Fällman, Almi Mälardalen.Prisutdelare och vinnare av SKAPA-priset i Västmanland. På bild från vänster: Jessica Giaretta, Almi Mälardalen, Ulrica Gradin, vikarierande landshövding Västmanland, Fredrik Lindell, Elementric AB och Mikael Fällman, Almi Mälardalen.

Årets SKAPA-pris tillfaller Elementric AB, med Fredrik Lindell i spetsen. Vinnaren kommer att representera Västmanlands län i den nationella SKAPA-tävlingen i Stockholm den 10 november.

SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris och har delats ut årligen i över 30 år. Priset delas ut på länsnivå och nationell nivå. Syftet med priset är att uppmärksamma och ge ekonomiskt stöd åt idérika personer så att de kan fortsätta att utveckla sina uppfinningar.

Årets regionala SKAPA-pris tilldelas:
Fredrik Lindell, Elementric AB.

Motivering:
Elementric har tagit fram en unik lösning i form av en droppmatta som detekterar vattenläckage innan det leder till omfattande och kostsamma vattenskador i fastigheter och bostäder. Elementric produkt genererar ett alarm när vattenlarmsmattan kommer i kontakt med endast ett fåtal droppar vatten. Produkten kan även ha en positiv förebyggande hälsoeffekt, då bättre inomhusmiljö fri från fukt och mögel minskar risken för utveckling av astma, allergier och eksem hos människor.

Priset delades ut av Västmanlands läns vikarierande landshövding Ulrica Gradin på Västerås slott den 20 september 2022. Den nationella finalen äger rum i Stockholm den 10 november.

Juryn för SKAPA-priset i Västmanlands län består av:

Jessica Giaretta, Almi Mälardalen (Ordförande)

Maria Ek, Länsstyrelsen i Västmanlands län

Catrin Berglöw, Reigon Västmanland

Emma Göransson, Create

Mikael Johnsson, Mälardalens Universitet

Peter Löfgren, Synerleap

Stefan Aurusell, LIST Västra Mälardalen

Gustavo Santoyo, Almi Mälardalen

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.

Magdalena Götheden
Marknad & kommunikation, Almi Mälardalen
Magdalena Götheden
Mikael Fällman