2023-11-13 06:30Pressmeddelande

Pressinbjudan: Välkommen till Framtidsdagen 15 november!

Några av dagens talare vid Framtidsdagen 2023 i Västerås.

Varmt välkommen onsdagen den 15 november på Almi Mälardalens Framtidsdag 2023 på Västerås kongress! Dagen kommer bjuda på ett smörgåsbord av inspiration, kunskap och erfarenhetsutbyte i form av seminarier, föreläsningar och nätverkande. Besökarna består av ett stort antal företagare från hela länet och organisationer i det företagsfrämjande systemet. På plats finns expertföreläsare från Almi och Business Sweden men också kända föreläsare som Zinat Pirzadeh och Per Grankvist.

Ni inbjuds att delta vid hela eller delar av dagen och vi ordnar gärna med intervjuer inom önskat område med någon av dagens experter eller lokala företag. Meddela er medverkan till Magdalena Götheden, Almi, se kontaktuppgifter nedan.

Dagens föreläsningar med experter inom resp. område är:

Per Grankvist
Klimatkris och konsumtionshets, bristande mångfald och integrationsproblem är bara några hållbarhetsfrågor som organisationer förväntas jobba med för att ta samhällsansvar idag. Problemet är bara att "hållbarhet" kan vara världens kanske tråkigaste och mest komplexa ämne att prata om. Lösningen är att hoppa över teorin, dumpa moralen och tala om hur man kan tjäna pengar på det.

Det här kan Per Grankvist snacka om. Han är en av Sveriges främsta hållbarhetsexperter och har under det senaste decenniet studerat mer än 500 företag över hela världen och hur de jobbar med frågan. På ett lärorikt och underhållande sätt berättar han hur man ska tänka för att hållbarhetsarbetet ska bli lättare, roligare och lönsammare.

Jan Larsson, vd för Business Sweden
Jan Larsson, vd på Business Sweden som har uppdraget att hjälpa svenska företag att hitta nya exportmarknader samt få utländska investerare till Sverige. Jan kommer prata om:

• Världsläget. Oroligt i världen med krig, konflikter och inflation. Hur påverkar detta västmanländska och svenska företag?
  • Hur jobbar Business Sweden med att stödja svenska företag i det här läget?
  • Var finns affärsmöjligheterna för svenska företag ute i världen och inom vilka branscher?
  • Sverigebilden diskuteras frekvent i media, hur jobbar Business Sweden för att förbättra bilden av Sverige och vilken roll spelar företagen i att bära Sverigebilden?

Zinat Pirzadeh
I den här föreläsningen talar Zinat om mötet med det nya landet som vuxen. Arbetslivet, det sociala livet, språket, om det kulturella bagaget, möte med myndigheter med mera, är ämnen hon tar upp i en underhållande och mycket tankvärd föreläsning. Följ med Zinat Pirzadeh på en svindlande magisk berg- och dalbana där skratt och allvar, högt och lågt avlöser varandra.

Almi tillsammans med lokala företag
Finansiera nästa steg i ditt bolag!

Kompetensförsörjning och Employer Branding

Vad gör företag som lyckas med sin export?

Mikael Fällman, vd för Almi Mälardalen, varför genomför Almi Framtidsdagen i Västerås?
- Vi ser Framtidsdagen som en viktig träffpunkt för länets företagare. Vi har satt ihop ett program som innehåller många av de sakerna som är prioriterade områden för många företag idag: kompetensförsörjning, företagsfinansering, omvärldsläget och hur det påverkar "mitt företag", hållbarhet med mera. Dagen kommer bjuda på såväl ny kunskap som inspiration och mycket tid för nätverkande och nya kontakter!

Utöver alla föreläsningar under dagen kommer det också finnas mycket tid för nätverkande och nya affärsmöjligheter för alla deltagare på plats.

Önskar du medverka? Vill du boka en tid för interjvu med en eller flera av dagens medverkande? Kontakta Magdalena Götheden, kontaktuppgifter nedan.

Läs mer om Framtidsdagen 2023 här >>

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.

Magdalena Götheden
Marknad & kommunikation, Almi Mälardalen
Magdalena Götheden
Mikael Fällman